Dit printje sluiten we aan op de Arduino zodat we deze via USB kunnen programmeren.
Haal de processor uit je arduino bordje en stop deze in het custom printje.
De gebruikte schermen zijn van het type ILI9341 2.4 inch, alle aansluitingen op dit display zijn 3.3 volt.
link: Link naar display
Les16-1:
Zorg er voor dat je alle voedingsspanningen los koppelt (usb niet aangesloten op de pc en geen power adapter aangesloten op de voedingsplug).
sluit de Arduino aan volgens onderstaand schema:
Voor we de software gaan laden hebben we eerst een aantal bibliotheken nodig.
Beide bibliotheken zijn in dit geval van Adafruit en heb ik toegevoegd als bijlage op deze pagina:
Adafruit-GFX-Library-master
Adafruit_ILI9341-master
Deze beide bestanden zijn in zip formaat.
Download deze bestanden en copieer de mappen in de zip file "Adafruit-GFX-Library-master" en "Adafruit_ILI9341-master" naar de map mijn documenten/Arduino/libraries/ op je computer
Start het Arduino programma en sluit de USB kabel aan.
Typ de volgende code over of kopieer deze naar de arduino ide:
Code: Select all
#include <SPI.h> //voeg de SPI bibliotheek toe
#include "Adafruit_GFX.h" //voeg de Adafruit grafische bibliotheek toe
#include "Adafruit_ILI9341.h" //voeg de Adafruit ILI bibliotheek toe
// ILI9341:
#define _cs 10 //definieer de pinnen voor het display
#define _dc 9
#define _rst 7
Adafruit_ILI9341 tft = Adafruit_ILI9341(_cs, _dc, _rst); ////koppel de pinnen aan het display
int black = ILI9341_BLACK; //definieer de kleuren voor het scherm
int white = ILI9341_WHITE;
int blue = ILI9341_BLUE;
int green = ILI9341_GREEN;
int red = ILI9341_RED;
int yellow = ILI9341_YELLOW;
void setup() {
tft.begin(); //Start het lcd scherm
tft.fillScreen(black); //vul het scherm op in de kleur zwart
tft.setRotation(3); //0-3 //Stel het scherm in op horizontaal met de text boven de buttons
tft.drawLine(10, 10, 310, 230, blue); //teken een lijn in blauw van x10 y 10 naar x 310 y 230 in de kleur blauw
}
void loop() { //de loop doet in dit geval niets.
}
Les16-2:
Start het Arduino programma en sluit de USB kabel aan.
Typ de volgende code over of kopieer deze naar de arduino ide:
Code: Select all
#include <SPI.h> //voeg de SPI bibliotheek toe
#include "Adafruit_GFX.h" //voeg de Adafruit grafische bibliotheek toe
#include "Adafruit_ILI9341.h" //voeg de Adafruit ILI bibliotheek toe
// ILI9341:
#define _cs 10 //definieer de pinnen voor het display
#define _dc 9
#define _rst 7
Adafruit_ILI9341 tft = Adafruit_ILI9341(_cs, _dc, _rst); ////koppel de pinnen aan het display
int black = ILI9341_BLACK; //definieer de kleuren voor het scherm
int white = ILI9341_WHITE;
int blue = ILI9341_BLUE;
int green = ILI9341_GREEN;
int red = ILI9341_RED;
int yellow = ILI9341_YELLOW;
void setup() {
tft.begin(); //Start het lcd scherm
tft.fillScreen(black); //vul het scherm op in de kleur zwart
tft.setRotation(3); //0-3 //Stel het scherm in op horizontaal met de text boven de buttons
tft.fillCircle(100, 100, 80, blue); //vul een cirkel midden punt x 100 y 100 radius 80 in de kleur blauw
tft.drawCircle(100, 100, 80, white); //teken een cirkel midden punt x 100 y 100 radius 80 in de kleur wit
}
void loop() {
}
Les16-3:
Start het Arduino programma en sluit de USB kabel aan.
Typ de volgende code over of kopieer deze naar de arduino ide:
Code: Select all
#include <SPI.h> //voeg de SPI bibliotheek toe
#include "Adafruit_GFX.h" //voeg de Adafruit grafische bibliotheek toe
#include "Adafruit_ILI9341.h" //voeg de Adafruit ILI bibliotheek toe
// ILI9341:
#define _cs 10 //definieer de pinnen voor het display
#define _dc 9
#define _rst 7
Adafruit_ILI9341 tft = Adafruit_ILI9341(_cs, _dc, _rst); ////koppel de pinnen aan het display
int black = ILI9341_BLACK; //definieer de kleuren voor het scherm
int white = ILI9341_WHITE;
int blue = ILI9341_BLUE;
int green = ILI9341_GREEN;
int red = ILI9341_RED;
int yellow = ILI9341_YELLOW;
void setup() {
tft.begin(); //Start het lcd scherm
tft.fillScreen(black); //vul het scherm op in de kleur zwart
tft.setRotation(3); //0-3 //Stel het scherm in op horizontaal met de text boven de buttons
tft.fillCircle(100, 100, 80, blue); //vul een cirkel midden punt x 100 y 100 radius 80 in de kleur blauw
tft.drawCircle(100, 100, 80, white); //teken een cirkel midden punt x 100 y 100 radius 80 in de kleur wit
tft.fillTriangle(240, 20, 200, 80, 280, 80, green); //Teken een driehoek top x 240 y 20, links onder x 200 y 80, recht onder x 280 y 80 in de kleur groen
tft.fillTriangle(240, 160, 200, 100, 280, 100, red); //Teken een driehoek top x 240 y 160, links boven x 100 y 280, rechts boven x 280 y 100 in de kleur rood
tft.setCursor(40, 200); //bepaal de positie van de text (x 40 y 200)
tft.setTextColor(white); //bepaal de kleur van de text (wit)
tft.setTextSize(2); //bepaal de grote van de text
tft.println("Marco PE1BR"); //de text zelf
}
void loop() { //de loop doet in dit geval niets
}
Probeer de x en y waardes de kleuren en de tekst grootte te wijzigen zodat je bekend raakt met deze manier van tekenen op een lcd scherm.
Op deze link http://wiki.microduinoinc.com/TFT_ST7735_Syntax_Manual vind je alle mogelijke figuren en de bijbehorende software om deze te tekenen (Deze software is voor een ander type scherm maar de tft. commando's kloppen wel).
Probeer een aantal van deze figuren in je eigen code te verwerken.
In de volgende les gaan we nog verder in op de mogelijkheden van het schrijven naar het grafisch LCD scherm.