Zorg er voor dat je alle voedingsspanningen los koppelt (usb niet aangesloten op de pc en geen power adapter aangesloten op de voedingsplug).
Monteer het grafisch display op de Arduino UNO zoals op onderstaande afbeelding:
Voor we de software gaan laden hebben we eerst een aantal bibliotheken nodig.
Adafruit-GFX-Library-master
mcufriends_kbv
Ga in het menu naar schets >> bibliotheek gebruiken >> bibliotheken beheren.
Er opent een scherm waar we bibliotheken kunnen toevoegen en updaten.
Vul in de zoekbalk de naam van de bibliotheek in, in dit geval beginnen we met Adafruit GFX Library.
klik de bibliotheek aan en klik op installeren.
Doe hetzelfde voor de bibliotheek met de naam mcufriend.
Start het Arduino programma en sluit de USB kabel aan.
Typ de volgende code over of kopieer deze naar de arduino ide:
Code: Select all
#include "Adafruit_GFX.h"// Algemene bibliotheek voor grafische lcd schermen
#include <MCUFRIEND_kbv.h> //specifieke bibliotheek voor dit type scherm
MCUFRIEND_kbv tft; //koppel de functie tft aan de bibliotheek
//definieer de kleuren die we kunnen gebruiken
#define black 0x0000
#define blue 0x001F
#define red 0xF800
#define green 0x07E0
#define cyan 0x07FF
#define magenta 0xF81F
#define yellow 0xFFE0
#define white 0xFFFF
#define LCD_CS A3 // Chip Select
#define LCD_CD A2 // Command/Data
#define LCD_WR A1 // LCD Write
#define LCD_RD A0 // LCD Read
#define LCD_RESET A4 // LCD Reset
void setup() {
tft.reset();
delay(1000);
uint16_t identifier = tft.readID();
tft.begin(identifier); //Start het lcd scherm
tft.fillScreen(black); //vul het scherm op in de kleur zwart
tft.setRotation(3); //0-3 //Stel het scherm in op horizontaal met de text boven de buttons
tft.drawLine(10, 10, 310, 230, blue); //teken een lijn in blauw van x10 y 10 naar x 310 y 230 in de kleur blauw
}
void loop() { //de loop doet in dit geval niets.
}
Les16-2:
Start het Arduino programma en sluit de USB kabel aan.
Typ de volgende code over of kopieer deze naar de arduino ide:
Code: Select all
#include "Adafruit_GFX.h"// Algemene bibliotheek voor grafische lcd schermen
#include <MCUFRIEND_kbv.h> //specifieke bibliotheek voor dit type scherm
MCUFRIEND_kbv tft; //koppel de functie tft aan de bibliotheek
//definieer de kleuren die we kunnen gebruiken
#define black 0x0000
#define blue 0x001F
#define red 0xF800
#define green 0x07E0
#define cyan 0x07FF
#define magenta 0xF81F
#define yellow 0xFFE0
#define white 0xFFFF
#define LCD_CS A3 // Chip Select
#define LCD_CD A2 // Command/Data
#define LCD_WR A1 // LCD Write
#define LCD_RD A0 // LCD Read
#define LCD_RESET A4 // LCD Reset
void setup() {
Serial.begin(9600);
tft.reset();
delay(1000);
uint16_t identifier = tft.readID();
tft.begin(identifier); //Start het lcd scherm
tft.fillScreen(black); //vul het scherm op in de kleur zwart
tft.setRotation(3); //0-3 //Stel het scherm in op horizontaal met de text boven de buttons
tft.fillCircle(100, 100, 80, blue); //vul een cirkel midden punt x 100 y 100 radius 80 in de kleur blauw
tft.drawCircle(100, 100, 80, white); //teken een cirkel midden punt x 100 y 100 radius 80 in de kleur wit
}
void loop() { //de loop doet in dit geval niets.
}
Les16-3:
Start het Arduino programma en sluit de USB kabel aan.
Typ de volgende code over of kopieer deze naar de arduino ide:
Code: Select all
#include "Adafruit_GFX.h"// Algemene bibliotheek voor grafische lcd schermen
#include <MCUFRIEND_kbv.h> //specifieke bibliotheek voor dit type scherm
MCUFRIEND_kbv tft; //koppel de functie tft aan de bibliotheek
//definieer de kleuren die we kunnen gebruiken
#define black 0x0000
#define blue 0x001F
#define red 0xF800
#define green 0x07E0
#define cyan 0x07FF
#define magenta 0xF81F
#define yellow 0xFFE0
#define white 0xFFFF
#define LCD_CS A3 // Chip Select
#define LCD_CD A2 // Command/Data
#define LCD_WR A1 // LCD Write
#define LCD_RD A0 // LCD Read
#define LCD_RESET A4 // LCD Reset
void setup() {
tft.reset();
delay(1000);
uint16_t identifier = tft.readID();
tft.begin(identifier); //Start het lcd scherm
tft.fillScreen(black); //vul het scherm op in de kleur zwart
tft.setRotation(3); //0-3 //Stel het scherm in op horizontaal met de text boven de buttons
tft.fillCircle(100, 100, 80, blue); //vul een cirkel midden punt x 100 y 100 radius 80 in de kleur blauw
tft.drawCircle(100, 100, 80, white); //teken een cirkel midden punt x 100 y 100 radius 80 in de kleur wit
tft.fillTriangle(240, 20, 200, 80, 280, 80, green); //Teken een driehoek top x 240 y 20, links onder x 200 y 80, recht onder x 280 y 80 in de kleur groen
tft.fillTriangle(240, 160, 200, 100, 280, 100, red); //Teken een driehoek top x 240 y 160, links boven x 100 y 280, rechts boven x 280 y 100 in de kleur rood
tft.setCursor(40, 200); //bepaal de positie van de text (x 40 y 200)
tft.setTextColor(white); //bepaal de kleur van de text (wit)
tft.setTextSize(2); //bepaal de grote van de text
tft.println("Marco PE1BR"); //de text zelf
}
void loop() { //de loop doet in dit geval niets
}
Probeer de x en y waardes de kleuren en de tekst grootte te wijzigen zodat je bekend raakt met deze manier van tekenen op een lcd scherm.
Op deze link http://wiki.microduinoinc.com/TFT_ST7735_Syntax_Manual vind je alle mogelijke figuren en de bijbehorende software om deze te tekenen (Deze software is voor een ander type scherm maar de tft. commando's kloppen wel).
Probeer een aantal van deze figuren in je eigen code te verwerken.
Les16-4:
Start het Arduino programma en sluit de USB kabel aan.
Typ de volgende code over of kopieer deze naar de arduino ide:
Code: Select all
#include "Adafruit_GFX.h"// Algemene bibliotheek voor grafische lcd schermen
#include <MCUFRIEND_kbv.h> //specifieke bibliotheek voor dit type scherm
MCUFRIEND_kbv tft; //koppel de functie tft aan de bibliotheek
//definieer de kleuren die we kunnen gebruiken
#define black 0x0000
#define blue 0x001F
#define red 0xF800
#define green 0x07E0
#define cyan 0x07FF
#define magenta 0xF81F
#define yellow 0xFFE0
#define white 0xFFFF
#define LCD_CS A3 // Chip Select
#define LCD_CD A2 // Command/Data
#define LCD_WR A1 // LCD Write
#define LCD_RD A0 // LCD Read
#define LCD_RESET A4 // LCD Reset
//verticalbartext
int oldvalue[] = {0, 0 ,0};
void writetext(String text, int x, int y, int textsize, int textcolor) { //functie om text op het scherm te schrijven
tft.setCursor(x, y); //text positie
tft.setTextColor(textcolor); //text kleur
tft.setTextSize(textsize); //text grote
tft.print(text); //text
}
void verticalbartext(String text, int x) { //functie om de waardes bij de bar te schrijven
writetext(text, x - 36 ,170, 2, white); //gebruik de functie text om de bar een naam te geven
writetext("150%", x - 36, 7, 1, white); //de waardes die naast de bar staan
writetext("125%", x - 36, 32, 1, white);
writetext("100%", x - 36, 57, 1, white);
writetext("75%", x - 30, 82, 1, white);
writetext("50%", x - 30, 107, 1, white);
writetext("25%", x - 30, 132, 1, white);
writetext("0%", x - 24, 157, 1, white);
tft.drawFastVLine(x - 7, 10, 150, white); //de vertikale lijn naast de bar
tft.drawFastHLine(x - 11, 10, 9, white); //de horizontale lijnen naast de bar
tft.drawFastHLine(x - 11, 35, 9, white);
tft.drawFastHLine(x - 11, 60, 9, white);
tft.drawFastHLine(x - 11, 85, 9, white);
tft.drawFastHLine(x - 11, 110, 9, white);
tft.drawFastHLine(x - 11, 135, 9, white);
tft.drawFastHLine(x - 11, 160, 9, white);
tft.drawFastHLine(x, 160, 35, green);
}
void verticalbar(int number, int x, int value) { //functie om de bar zelf te tekenen
if (value < oldvalue[number]) //bepaal of de huidige waarde kleiner is dan de oude waarde
for (int y = oldvalue[number]; y >= value; y--) { //tel vanaf de oude waarde tot de huidige waarde naar beneden
if (y >= 1 && y <= 160) tft.drawFastHLine(x,160 - y, 35, black); //controleer de grenzen en teken een zwart lijntje per waarde
}
if (value > oldvalue[number]) { //bepaal of de huidige waarde groter is dan de oude waarde
for (int y = oldvalue[number]; y <= value; y++) { //tel vanaf de oude waarde tot de huidige waarde omhoog
if (y >= 0 && y <= 150) { //controleer dat de bar niet over de grenzen gaat
if (y < 100) tft.drawFastHLine(x, 160 - y, 35, green); //als de waarde kleiner is dan 100% teken groene lijnen
if(y >= 100 && y <= 110) tft.drawFastHLine(x, 160 - y, 35, yellow); //als de waarde tussen de 100% en 110% is teken een gele lijn
if (y >= 111) tft.drawFastHLine(x, 160 - y, 35, red); //als de waarde groter dan 110% is teken een rode lijn
}
}
}
oldvalue[number] = value; // zet de huidige waarde in de container oldvalue voor de volgende loop
}
void setup() {
tft.reset();
delay(1000);
uint16_t identifier = tft.readID();
tft.begin(identifier); //Start het lcd scherm
tft.fillScreen(black); //vul het scherm op in de kleur zwart
tft.setRotation(3); //0-3 //Stel het scherm in op horizontaal met de text boven de buttons
verticalbartext(" BAR1", 40); //geef de naam en positie van de eerste bar op
verticalbartext(" BAR2", 150); //geef de naam en positie van de 2de bar op
}
void loop() {
for (int i = 0; i <150; i++) { //tel op van 0 tot 150
verticalbar(1, 40, i); //schrijf de eerste bar met de waarde uit de teller
verticalbar(2, 150, abs (i - 150)); //schrijf de 2de bar met de absolute waarde van de tellen - 150
delay(10); //wacht 10 mS
}
for (int i = 150; i > 0; i--) { //tel af van 150 tot 0
verticalbar(1, 40, i); //schrijf de eerste bar met de waarde uit de teller
verticalbar(2, 150, abs (i - 150)); //schrijf de 2de bar met de absolute waarde van de tellen - 150
delay(10); //wacht 10 mS
}
}